zábava v kostce


Dizzy Prince of the Yolkfolk: vykutálený návod

3x sláva počítačovým hrám!

SLÁVA! SLÁVA! SLÁVA!

Tímhle hřmotným pokřikem spouštím na mém webu vlnu příspěvků na téma „počítačové hry“ a celkově na téma „zábava“.

Dnešní příspěvek je o herní legendě zvané Dizzy Prince of the Yolkfolk z roku 1991 (DOS a další platformy), resp. 2011 (Android, iOS).

Konkrétně verzi pro DOS si vždycky po několika letech rád zahraju. A když je těch let tolik, že zapomenu, jak na to, sáhnu po příslušném návodu. Jenže většina návodů je…jak to říct…neslaná, nemastná.

Poznámka: V příspěvcích o hrách budu bezostyšně tykat. Podle mě se to k tomu víc hodí.

Takže jsem se ujal psaní vlastního návodu. Má 3 speciální vlastnosti:

  • zasměješ se u něj,
  • při hraní nebudeš muset dělat žádné zbytečné kroky, protože je optimalizovaný pro co nejrychlejší průchod,
  • jednotlivé kroky nebo skupiny kroků jsou očíslované – přehlednost je přehlednost.

Než vykročíš

Po celé hře jsou rozeseté třešně. Poctivě je sbírej. Všechny. V návodu budu upozorňovat jen na ty, které jsou schované nebo k nim vede složitější cesta.

V návodu nehledej původní cizojazyčné názvy jednotlivých věcí. Nejsou potřeba. Vážně.

Vykroč

  1. Z listí (co vypadá jen jako 1 list) a ze sirky vyrob lodičku a pusť ji na hladinu vody v kýblu… Nééé, radši hoď listí ke dveřím, zapal ho a pak rychle has, než ti chytne displej. 😀
  2. O kus vlevo si nenápadně hoď přes rameno krumpáč a trolla Rockwarta nech, ať si klidně mlátí hubou.
  3. Projdi doprava kolem trubače (to je ten chlapík bez trumpety). Bacha! Je tam lev! Ale vejce nežere, uf. Chytni klec.
  4. Jdi ke kamenu trčícímu ze svahu. Z něj skoč doprava na mrak a pak na další, kde seber cosi na opravu mostu.
  5. Pod kopcem rozmlať balvan krumpáčem a v jeskyni pober, na co přijdeš (za pozornost stojí kus zlata velký jako koňská hlava).
  6. Z jeskyně se vydej doprava, dojdi k vodě a z nejvyššího výstupku skoč na ostrůvek. Počkej na loďku a svez se na ní na druhý břeh (i během plavby kráčej, jinak je po tobě). Převozník si bez okolků vezme zlato a nechá tě milostivě projít za to (jeden rým nikoho nezabije). 🙂 Mimochodem, kdo to kdy viděl, aby převozník čuměl na břehu? Za rádiem vyštrachej třešně.
  7. V lese polož klec před zvířátko (správné místo poznáš podle textového potvrzení).
  8. Vyskákej nahoru na stromy a až budeš u velké díry pod stromovým domkem, oprav most pomocí příslušného čehosi.
  9. Odtud jdi doprava a přes mraky doskákej do hradu, kde seber harfu. Vyskočit z jezdící plošiny zpátky nahoru je trochu dřina, ale neboj, to dáš.
  10. Přes mraky se vrať do lesa a ve stromovém domku lokalizuj třešně.
  11. Vylez ještě o kus výš a až to dál nepůjde, skoč z levé plošiny na mrak. Odtud zaskoč zpátky do stromů pro třešně.
  12. Přes mraky hopsej doleva až k nebeské bráně. Moudře pohovoř se Svatým Petrem, dej mu harfu a vyzvedni svou odměnu – svatý sýr.
  13. Z velkého mraku seskoč doprava a pak vzduchem pluj doleva – na mrak pro třešně. Jsi teď nad úzkou vodou u loďky, tak s tím počítej, až budeš opouštět mrak.
  14. Dojdi do lesa ke zvířátku a nalákej ho do klece – svatému sýru dozajista neodolá. Nasycené uvězněné zvířátko si dej do kapsy.
  15. Jdi k levému hradu a zvířátkem zažeň Rockwarta na útěk – kdo by to byl čekal, že takového tvrďáka vyděsí plyšák… U vstupu do hradu se znova naroď 🙂 a jestli na to máš dost síly, tak o kus dál popadni lodní motor.
  16. Odnes ho převozníkovi a dostaneš za to kosu ukovanou z prvotřídní uddeholmské oceli. Jestlipak se bude hodit k boji s nepřítelem?
  17. Bude – rozsekej s ní na maděru keř, kterým zarůstá chodba v pravém hradu. Projdi hrad skrz naskrz: chytni trumpetu (nebo jestli se ti s ní nechce tahat, tak to nech až na další průchod tímhle místem); ignoruj lektvar (co kdyby ti rozežral rukavice?); klíč taky zatím nech ležet (jde o život!); zubatého vejce si nevšímej (asi to je ještě dítě, když tě tak zdatně napodobuje); na konci chňapni pinzetu a nad ní na mraku taky třešně.
  18. Naběhni na lva s pinzetou a vytáhni mu trn z paty (doopravdy, ne obrazně).
  19. Vrať se s ním (s trnem, ne se lvem) do pravého hradu a nastraž ho na spodní podlahu v místnosti se zubáčem. Projdi se po horní podlaze té místnosti, tím vyřaď zubáče z provozu a pak konečně beztrestně zvedni klíč.
  20. Dojdi k trubačovi a promluv na něj. Dá ti neotes(tov)aný létající koberec a s jeho pomocí…neuděláš vůbec nic. Radši vyměň trumpetu za knížku vtipů.
  21. Pokračuj do levého hradu a klíčem pohni s mechanismem padacího mostu.
  22. Naklusej přes padací most do zahrady ke smutné princezně (chlebu pod stolem si nevšímej), rozvesel ji knížkou a přijmi pod svou ochranu vlajku.
  23. Tu potom vyvěs na stožár na hradbách levého hradu. Přiběhne trubač, tak s ním pokecej a on zahraje fanfáru. Díky tomu dorazí taky král. S ním nepokecej, nýbrž rozvážně promluv. V jednu chvíli vytáhne meč a udělá z tebe…prince!
  24. Než nadobro odejdeš z levého hradu, seber klíč (tentokrát to je pro změnu klíč od dveří).
  25. Přejdi do druhého hradu do pravé horní místnosti. Odemkni dveře klíčem, nakráčej k posteli, polib Daisy na vhodnou část těla a máš hotovo…teda pokud své milé neseš i 40 třešní. Že jich máš jen 20? Nezoufej – byly přece po dvojicích. 😉

Bonus: mapa

Při hledání návodů (před začátkem psaní mého vlastního) jsem narazil i na mapy hry.

Jedna z nich byla ta ona. Ale měla nehorázných 6,35 MB. Byla totiž ve formátu JPG, který se samozřejmě vůbec nehodí pro grafiku tohohle typu.

Takže jsem jí vrátil původních 16 barev, uložil ji do formátu PNG a přidal do souboru příslušný komentář. Dostal jsem se na 221 kB, což dělá 1/30 původní velikosti.

Poslal jsem ji do Ruska autorovi původní mapy a navrhnul mu nahrazení. Souhlasil. Tady je, připravená podpořit vykutálený návod: POTY_PC.png.